خرید مسکن یکی از نیازهای اساسی هر فردی است که قصد دارد به همراه خانواده یا خود به شکل مستقل به زندگی بپردازد. در حال حاضر در شهر تهران، چندین هزار نفر به زندگی در خانه های اجاره ای یا خانه هایی که خریداری شده است، می پردازند. روی سخن ما در این مطلب با افرادی است که قصد دارند به تازگی در تهران برای خود خانه ای را خریداری یا اجاره کنند. این که بدانید آیا می توانید با توجه به دستمزدی که از کار خود دریافت می کنید، خانه ای را در تهران داشته باشید یا خیر، تاثیر بسیاری در تصمیم گیری شما در این زمینه دارد. پس با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

آیا هزینه مسکن با درآمدی که افراد به همراه دارند، همسو است؟

یکی از مواردی که در حال حاضر در کشور با آن رو به رو هستیم و قطعا در زندگی تمامی افراد تاثیر گذار است، تورم می باشد. تورم می تواند حتی هزینه کوچک ترین مایحتاج زندگی هر فرد را تحت الشعاع قرار دهد، چه بسا که خرید مسکن یکی از نیازهای اساسی افراد می باشد.
از آنجایی که نرخ تورم با افزایش رو به رو است، هزینه مسکن نیز در بازه زمانی های مختلف افزایشی را با خود به همراه دارد؛ اما درآمد در برخی موارد می تواند ثابت باقی مانده و تنها در درصد کمی از افراد، درآمد با توجه به بالا رفتن نرخ تورم، افزایش پیدا می کند.
پس هزینه مسکن در شهر تهران با درآمد افراد در این شهر تا حد زیادی همسو نیست. به همین دلیل است که بسیاری از افراد به هنگام خرید خانه صبر می کنند تا قیمت ها کاهش پیدا کرده یا در فصولی خرید را انجام می دهند که قیمت ها ثابت یا رو به پایین است. 

 

آیا می توان با درآمد حال حاضر خود در سال آینده خانه ای خریداری کنیم؟

برای بسیاری از افرادی که در حال پس انداز برای خرید خانه در شهر تهران در سال آینده هستند، مهم است که بدانند آیا هزینه مسکن در این شهر، در سال آینده تا همین اندازه بوده یا ممکن است افزایش را با خود به همراه داشته باشد. 
متخصصانی که در حوزه خرید و فروش خانه در تهران فعالیت دارد، این نظر را دارند که نسبت هزینه مسکن به درآمد در تهران در سال های گذشته می تواند برای برخی مناسب بوده و برای برخی دیگر، بسیار افزایش پیدا کند. به عنوان مثال، فردی که کسب و کار اینترنتی داشته و پس از مشکلات اینترنت، این کسب و کار با رکود مواجه شده است، قطعا نسبت درآمد وی با هزینه های مسکن در تهران در سال آینده برابر نیست.
از سویی دیگر، افرادی که توانسته اند در حوزه کسب و کار خود سوددهی را دریافت کنند، قطعا می توانند با یک برنامه ریزی مناسب و پس انداز کافی، مسکنی را در شهر تهران برای خود خریداری کنند.

 

جمع بندی

اگر بخواهیم یک جمع بندی نهایی در رابطه با نسبت هزینه مسکن به درآمد در تهران داشته باشیم، باید بگوییم که این نسبت به شکل برابر ارائه شده و در صورت افزایش نرخ تورم می تواند از این حالت تعادل خارج شده و درآمد کمتر از هزینه های مسکن شود. به هر حال، بازار خرید و فروش خانه در شهر تهران، بازاری با نوسانات بالا است. اگر بتوانید اطلاعات کافی در رابطه با زمان مناسب خرید مسکن در تهران را داشته باشید، می توانید با درآمد حال حاضر خود، خانه ای مناسب را در این شهر از آن خود کنید.