خانه هوشمند از گذشته در فیلم های تخیلی و به عنوان یک موضوع دست نیافتنی و خیالی مطرح میشد. ولی امروزه با استفاده از فناوری های جدید و تلفیق آنها با صنعت ساختمان سازی این موضوع کاملا واقعی و قابل لمس شده است.

تعریف خانه هوشمند و تجهیزات هوشمند سازی ساختمان:

خانه هوشمند در واقع خانه ای است که در آن فناوری جدید و به روز مانند: اینترنت، وای فای، بلوتوث با تجهیزات ساختمان مچ شده است. این فناوری ها در خدمت کاربر بوده و باعث تسهیل روند انجام کارها و همچنین افزایش ایمنی ساختمان خواهد شد.

 

انواع تجهیزات برای خانه هوشمند:

این تجهیزات به موارد زیر تقسیم می شوند:

  • آیفون و دربازکن ویدیویی: این در باز کن علاوه بر اینکه دارای تمام امکانات آیفون های تصویری می باشد. دارای امکان اتصال به ساری دیوایس های هوشمند دیگر نیز می باشد. در این حالت گوشی، تبلت و کامپیوتر شما هم تبدیل به دربازکن تصویری خواهد شد. 
  • یکی دیگر از تجهیزات هوشمند سازی ساختمان اسپیکر هوشمند می باشد. این بلندگو ها با سایر بلندگو ها متفاوت است. با این بلندگو ها هریک از افراد خانه در  هر قسمتی از خانه  می توانند به موسیقی آهنگ دلخواه خود گوش دهند. همچنین این بلندگو ها قابلیت اتصال به روشنایی خانه و هماهنگی آن با موسیقی پخش شده را نیز دارند.
  • در خانه هوشمند شما قادر خواهید بود تا دمای هر قسمت از خانه را توسط ترموستات اسمارت تنظیم نمایید. این گجت هوشمند باعث کاهش هزینه ها در بخش انرژی می شود. با این دستگاه هزینه های شما در قبض های مختلف کاهش می یابد.
  • خانه هوشمند نیازمند لوازم خانگی هوشمند نیز می باشد. با این تجهیزات تمامی لوازم خانه شما از یخچال گرفته تا گاز،لباسشویی و غیره توسط گوشی هوشمند شما قابل کنترل خواهد بود. این مورد به ویژه در زمانی که شما در منزل حضور ندارید بسیار مهم خواهد بود.
  • خانه هوشمند دارای پارکینگ می تواند از قابلیت پارکینگ هوشمند هم بهره مند شود. در این حالت با تعریف کردن پلاک و نوع ماشین با نزدیک شدن خودرو در با پارکینگ باز خواهد شد. همچنین قابلیت  ایجاد محدودیت ورود افراد با ماشین های خاص  به پارکینگ وجود خواهد داشت. 


از دیگر تجهیزات هوشمند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پرده های هوشمند: برای باز و بسته کردن این نوع پرده ها لازم نیست که به صورت دستی کاری انجام دهید. تنها با زدن یک دکمه امکان پذیر است. همچنین در نسل جدید این نوع گجت ها امکان تعریف ساعت باز و بسته شدن و تعریف باز و بسته شده با استفاده از مقدار نور نیز فراهم شده است. 
  • یکی از مهمترین ملزومات در خانه هوشمند دوربین های هوشمند می باشد. دوربین از لحاظ ایمن سازی و ایمنی منزل بسیار مهم می باشد. تفاوت دوربین های هوشمند با دوربین های ساده در این مورد می باشد که قابلیت تشخیص چهره را داشته و در هر حرکتی آلارم یا اعلام خطر نمی کند. همچنین قابلیت تنظیم نور در هر شرایط نوری و آب و هوایی را دارد. همچنین این دوربین ها قابلیت اتصال به انواع دیوایس ها و مشاهده آنلاین در هر مکانی را خواهند داشت.