یقینا همه ما می دانیم که آپارتمان نشینی دارای قوانینی است که ساکنین داخل ساختمان ملزم به رعایت آن ها هستند. یکی از مهم ترین آن ها به قوانین شارژ ساختمان و پرداخت شارژ ساختمان مربوط می شود. در واقع شارژ هزینه ای است که ساکنین برای حفظ و نگهدای، تعمیرات و هزینه های مشترک می پردازند. در ادامه قصد داریم در مورد محاسبه شارژ ساختمان اطلاعاتی را در خدمت شما قرار دهیم.

شارژ ساختمان چیست؟

شارژ ساختمان هزینه مشترکی است که در مجتمع مسکونی وجود دارد و باید تمامی ساکنین مجتمع سهم خود را از آن شارژ پرداخت کنند. میزان این هزینه به امکانات و نوع مجتمع مسکونی بستگی دارد. شارژ محاسبه شده ماهیانه باید به صورت جداگانه و در زمان تعیین شده از تمامی واحد ها گرفته شود.

قوانین نحوه محاسبه شارژ ساختمان

مهم ترین و اساسی ترین منبعی که قوانین شارژ ساختمان و زندگی در آپارتمان را برای شما شرح می دهد، قانون تملک آپارتمان نام دارد. در ماده 4 قانون تملک آمده که هرکسی با توجه به متراژ واحدی که در آن زندگی می کند باید شارژ آپارتمان را پرداخت کند؛ مگر زمانیکه پای تعمیرهای کلی آپارتمان و یا هزینه های نگهداری مانند هزینه ایزوگام پشت بام، رنگ آمیزی راهرو، تعمیر نما و مواردی این چنینی در میان باشد. 
در برخی از ساختمان ها ممکن است که هزینه جزئیات دیگری نیز در نظر گرفته شود. برای مثال اگر کنترل گاز یا آب ساختمان میان تمام واحد ها مشترک باشد، ممکن است مدیر تصمیم بگیرد که هزینه آن ها را بر اساس تعداد نفرات هر خانه تقسیم بندی نماید. در بعضی از آپارتمان ها هزینه ثابتی به منظور نگهداری تعریف کرده و یک هزینه متغیر براساس تعداد نفرات و متراژ واحد مشخص می کنند. 
در ساختمان ها علاوه بر قانون تملک، جلسه هایی به صورت حضوری برگذار می شود و قوانین در بین مالکین به اجرا در می آید که در آن ها نحوه محاسبه شارژ نیز به صورت دقیق مشخص می شود. بسته به نظر و تصمیم مدیر ساختمان، روش پرداخت و محاسبه شارژ ساختمان به روش های مختلفی صورت می گیرد و در آن تعداد نفرات ساکن، واحدها و ساکنین در نظر گرفته می شود.

نکات مهم در خصوص شارژ ساختمان

حتی اگر واحدی در آپارتمان خالی باشد و کسی در آن زندگی نکند، باز هم مالک واحد موظف است شارژ تعیین شده را پرداخت کند. اما شارژ پرداخت شده شامل هزینه های ثابت است و هزینه گاز، آب یا برق مشترک را شامل نمی شود.
قبل از خرید یا اجاره یک واحد از ساختمان، ابتدا باید با مدیر آپارتمان صحبت کنید و از تسویه شارژ ساکن قبلی اطمینان حاصل کنید. در غیر این صورت بدهی به شما منتقل می شود؛ چراکه این بدهی ها، فارغ از ساکنین، به واحد ساختمانی مربوط می شود.
معمولا هزینه های ثابت و مستمر توسط مستاجر پرداخت شده و هزینه های مربوط به تعمیرهای اساسی مانند نصب آنتن مرکزی برای کل ساختمان ها، ایزوگام، تعمیرات فاضلاب، رنگ آمیزی و... بر عهده مالک خواهد بود.
اگر مالک واحد هزینه های مربوطه را پرداخت نکند، مستاجر اجازه دارد به درخواست مدیر آپارتمان، هزینه ها را از اجاره ماهانه کم کرده و به مدیر تحویل دهد.

انواع روش های محاسبه شارژ ساختمان

همانطور که گفتیم محاسبه شارژ با در نظر گرفتن قانون تملک و براساس نظر مشترک مدیر و توافق ساکنان ساختمان صورت می گیرد. روش های مختلفی برای نحوه محاسبه شارژ ساختمان وجود دارد که براساس متراژ، تعداد نفرات و معیارهای دیگر پیاده سازی می شود.
این روش ها شامل موارد زیر می شود:
•    پرداخت شارژ ساختمان ها براساس واحد
•    پرداخت شارژ براساس متراژ هر واحد
•    پرداخت بر اساس تعداد افراد ساکن در واحد
امروزه محاسبه شارژ ساختمان با چالش های زیادی روبرو بوده و باید برای این کار دقت زیادی به خرج داد. در بیشتر ساختمان ها، محاسبه شارژ ساختمان از طریق برنامه اکسل انجام می شود. فایل های محاسبه ماهانه بر اساس قوانین و پرداخت بروز می شود.

جمع بندی

با توجه به اینکه امروزه بیشتر سازه ها به صورت ساختمانی و آپارتمانی ساخته می شوند، جمع آوری شارژ ساختمان یکی از مهم ترین مسائلی است که بسیاری با آن سروکار دارند. روش های مختلفی برای محاسبه شارژ ماهانه وجود دارد. نحوه محاسبه شارژ ساختمان به روشی بستگی دارد که مدیر ساختمان انتخاب می کند.